Розблокування кордону сьогодні не вирішить наших проблем завтра. Чого нас вчать польські фермери

ZN.UA Інфографіка Опитування читачів
Поділитися
Розблокування кордону сьогодні не вирішить наших проблем завтра. Чого нас вчать польські фермери © EPA-EFE/Wojtek Jargilo

Ще трішки і «польським фермером» тут лякатимуть дітей, але польські фермери не унікальні, це лише голос у хорі. Причому співає цей хор не для нас. Але ми подали заявку на участь і маємо вже розучувати свою партію, бо наш голос — гучний, і багатьом це вже не подобається.

 

Протести фермерів — загальноєвропейська проблема

У Франції в січні демонстрації фермерів тривали близько двох тижнів, включаючи блокування доріг і скидання гною під двері урядових будівель. Тоді ж був тиждень фермерських протестів у Німеччині: демонстрація під Бранденбурзькими воротами, блокування трас шинами й колодами, те ж таки скидання гною під урядові будівлі, блокада в’їзду до порту в Бремергафені.

Протест фермерів у Франції, 30 січня 2024 року
Протест фермерів у Франції, 30 січня 2024 року

У Бельгії тисяча тракторів заблокували ключові дорожні переходи на кордоні з Нідерландами, а група особливо зухвалих заїхала 1 лютого до Брюсселя, де палила тюки з сіном і закидала поліцію яйцями й петардами. У сусідніх Нідерландах протести з початку року не вщухають, дії сусідів усіляко підтримують.

Протест фермерів у Брюсселі, 1 лютого 2024 року
Протест фермерів у Брюсселі, 1 лютого 2024 року
EPA-EFE/OLIVIER MATTHYS

В Іспанії в ці ж дні фермери блокували не тільки автошляхи, а й порти і логістичні центри. Тим часом їхні португальські колеги з початку лютого блокують дороги в бік Іспанії.

Протест фермерів у Мадриді, 21 лютого 2024 року
Протест фермерів у Мадриді, 21 лютого 2024 року
EPA-EFE/Mariscal

Тиждень тому колона тракторів італійських фермерів заїхала на старовинний стадіон Circus Maximus, а до цього вони тижнями блокували дорожній рух у Римі.

В Афінах двісті тракторів заблокували 20 лютого площу Синтагма перед грецьким парламентом. Кілька днів тому сотні тракторів проїхалися Прагою, заблокувавши рух біля чеського міністерства сільського господарства. Синхронно з чехами протестували і словацькі, і угорські фермери.

Протест фермерів у центрі Афін, 20 лютого 2024 року
Протест фермерів у центрі Афін, 20 лютого 2024 року
EPA-EFE/YANNIS KOLESIDIS

Спільна претензія в усіх — так звана Зелена угода (The European Green Deal). Це набір ініціатив, висунутих Європейською комісією з метою зробити Європу кліматично нейтральною до 2050 року.

Для сільського господарства чутлива історія. Ось цілі до 2030 року:

  • чверть сільського господарства ЄС має стати «органічною» (хоч би що це означало);
  • використання пестицидів має скоротитися на 50%;
  • використання добрив — на 20%;
  • використання протимікробних препаратів у сільському господарстві та аквакультурі — на 50%;
  • харчові відходи при виробництві треба буде зменшити теж на 50%.

Це не вичерпний перелік, але зрозуміло, чим спровоковане бажання вивалити відро гною комусь під двері.

Протест фермерів у Римі, 20 лютого 2024 року
Протест фермерів у Римі, 20 лютого 2024 року
EPA-EFE/CLAUDIO PERI

Інші ж вимоги різняться від країни до країни: комусь треба пільги на пальне, хтось хоче зменшення бюрократії, хтось — зростання закупівельних цін, хтось — урядової допомоги. Про Україну у вимогах згадують лише сусідки: Польща, Словаччина та Угорщина.

Причому їхні претензії до нас від блокади до блокади змінюються і зрештою просто втілюють невдоволення від появи ще одного конкурента на внутрішньому ринку. Наразі офіційна легенда така: ми до 2030-го маємо скорочувати використання і пестицидів, і добрив, і протимікробних препаратів, а вони — ні. При цьому вони отримали безперешкодний доступ на наші ринки та ще й демпінгують.

Звісно, ми цей доступ отримали не від хорошого життя, та й триватиме він до червня 2025-го, але польському фермеру не поясниш. Та й не треба.

Що дійсно потрібно, то це усвідомити, що «фермерські протести» — потужний політичний інструмент, який регулярно і дуже ефективно використовується в Європі, і якщо ми вже торуємо туди дорогу, варто навчитися з ним управлятися.

Залиште ці незграбні заклики до бойкоту польських товарів в АТБ і цькування наших біженок у Варшаві, які «досі не вийшли на протест». У нас 40% світового чорнозему, ми досі, практично без добрив і з втратою 25% посівних площ, наганяємо жах на весь європейський ринок, а почесне звання «житниці» отримали в часи, коли наша врожайність була вдвічі нижчою. Якщо «іти на ви» щоразу, коли нами будуть невдоволені, то бойкоти і демонстрації не закінчуватимуться ніколи. Та якщо хочемо у Вищу лігу, маємо грати як PRO.

 

Шукати, кому вигідно, — вигідно

«Масштаб страйків на кордоні не лякає, а показує масштабність проблем», — заявив міністр розвитку та технологій Польщі Кшиштоф Гетьман, сам не розуміючи, наскільки він правий, навіть коли неправий.

Якщо глянути на цифри, ніякого масштабу проблеми давно нема, і динаміка мала б сусідні країни надихати, а не обурювати. Якщо ж глянути на політичний бекграунд, то масштаб очевидний, і так, динаміка не обіцяє нічого хорошого.

Те, що проблеми із «навалою українського зерна» зменшилися в рази, — факт (див. таблицю). Так, обсяги поставок далекі від рівня 2021 року, тобто від нуля. Втім, дякуючи розблокованому морю, зараз вони взагалі непорівнювані із обсягами 2022-го, коли польські шляхи стали для України основними при збуті зернових (з усіма вже описаними нами ринковими проблемами та спекуляціями).

Експорт кукурудзи та пшениці у Польщу
Рік  Фізичний обсяг,
тис. т
Вартість,
млн дол.
Частка від загального обсягу,
%
2021 8,1 2,6 0,08
2022 2634,9 609 18,8
2023 813 163 7,1
Експорт кукурудзи та пшениці у Польщу автотранспортом
2021 3,5 1,4 0,19
2022 325 76,4 12,5
2023 163,9 36 7,6
Експорт кукурудзи та пшениці у Польщу залізницею
2021 4,5 1,2 0,06
2022 2300 530 20,4
2023 645 126 6,9

Джерело: дані сервісу аналітики EasyMarkets.

Та протестних настроїв це не спиняє, бо у цьому разі ми вже не так причина, як об’єкт шантажу у великих торгах за пункти «Зеленої угоди». Маємо робити висновки.

З одного боку, час усвідомити, що фермерські об’єднання в ЄС — вічний козир у руках європейських політиків, який у відбій ніколи не йде. Для розуміння протестної сили: аби вдовольнити фермерів, французький уряд виключив згоду Франції на угоду про вільну торгівлю між ЄС і Меркосур — найсильнішою зоною вільної торгівлі в Південній Америці. Це рівень, із яким треба рахуватися.

З іншого боку, «зелений перехід» і нас не омине, відповідно, за кілька років скирта гною цілком може опинитися десь посеред вулиці Грушевського. Тож уже зараз потрібно говорити про подальшу співпрацю і шукати союзників на європейських ринках.

На внутрішньому ринку слід почати відроджувати (та про що я — створювати) механізми визначення якості, аналізу впливу на довкілля та здійснення контролю над використанням добрив, пестицидів, протимікробних препаратів тощо. І вже зараз на рівні держави гарантувати, що все це обов'язково тут невдовзі з'явиться і працюватиме. Чіткий сигнал, що ми вже в процесі, — хороший аргумент. Он із МВФ завжди спрацьовує.

Так, додаємо регуляцій і розводимо бюрократію. Але й робочих місць трохи створимо, і партнерів заспокоїмо, і вартість нашої продукції підвищимо. Тим паче що нам усе одно робити ці реформи в процесі інтеграції до ЄС, а в реальному секторі вже зараз є кому поділитися цими сакральними знаннями із урядом. Спитайте поради хоча б у «Нібулона».

На зовнішніх ринках, насамперед на ринку ЄС, треба шукати союзників, зацікавлених у співпраці з нами, а не у заблокованій торгівлі. Їх чимало. Так, найімовірніше, вони не поїдуть палити сіно під Сеймом, але вони можуть стати нашою опорою, в тому числі політичною, дякуючи своїй ролі на ринку ЄС. Ці потенційні зацікавлені відомі, вони весь минулий рік непогано заробляли і від експорту в Україну, і на трейдингу, і як логістичний хаб. Їм вигідно, аби торгівля із нами у нинішньому форматі тривала, нам вигідно зміцнювати з ними співпрацю. Й здебільшого мова якраз про польські компанії.

Дохід польських компаній чи принаймні зареєстрованих на території Польщі від експорту в Україну автомобільним транспортом за дев'ять місяців 2023 року на 77% більший, ніж за аналогічний період 2021-го. Якщо говорити суто про внутрішні вигоди, тобто про експорт товарів польського виробництва, то вони — це половина з цього експорту.

ZN.UA

Польща за два роки перетворилася на логістичний хаб. На рисунку видно, як на тлі доволі скромного приросту імпорту саме польських товарів в Україну в рази активніше зростають «супутні послуги» імпорт інших країн через Польщу, автомобільні перевезення та трейдинг. ZN.UA вже писало, що після початку війни обсяги поставок автотранспортом із Польщі в Україну зросли десятикратно. Дякуємо за допомогу, але важко не помітити, що польські компанії непогано заробляють, допомагаючи нам: і виробники, і постачальники, і перевізники, і трейдери. Для прикладу, дохід польських трейдерів із 2021 року зріс майже вдвічі — з 5,5 млрд дол. за підсумками 2021-го до 9,4 млрд дол. на кінець 2023-го.

Зовнішня торгівля — це завжди про переговори, стратегічні союзи та ситуативне партнерство, про міцні аргументи та цікаві пропозиції, про здоровий мікс протекціонізму і відкритості, а головне — про гру на випередження. Поки що ми так не граємо, але мусимо вчитися, бо далі буде тільки складніше.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі