Сцена воєнного стану: стало відомо, які київські театри працюють влітку без антракту

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Сцена воєнного стану: стало відомо, які київські театри працюють влітку без антракту У виставі "Цап-ка-цап" в алегоричній формі розкривається тема російського вторгнення в Україну © Молодий театр
Війна внесла корективи у графіки та особливості роботи театрів.

Реалії воєнного стану в Україні різко змінюють динаміку та графіки діяльності  закладів вітчизняної культури. Зокрема, низка київських державних театрів цьогоріч влітку працює без традиційного літнього антракту, тобто без звичної  міжсезонної перерви між минулим театральным сезоном та сезоном новим. 

Звісно, не всі театральні колективи обрали саме такий формат діяльності в умовах воєнного стану.

 

Наприклад, Київський національний театр імені Івана Франка  певний час у серпні перебував у літніх відпустках і  свій новий 103-й театральний сезон прославлений український театр відкриває вже  у серпні на двох сценах -  на Камерній та на великій сцені - причому у різні дні. 

17 серпня на Камерній сцені імені Сергія Данченка виставою відкриття стане постановка Дмитра Богомазова "Morituri te salytant" за новелами Василя Стефаника, а виставою відкриття великої сцени стане також постановка Дмитра Богомазова "Украдене щастя" з Євгеном Нищуком, Олександром Печерицею та Анжелікою Савченко у головних ролях (гратимуть на основній сцені Київського Національного театру імені Лесі Українки, через необхідність дотримання  заходів безпеки для глядачів та акторів у  воєнний час). 

У "Київській опері" (на Подолі) повідомляють, що відразу після  відпусток 8 вересня  відкриють свій новий сезон музично-патріотичним проєктом "Розстріляне Відродження" про українських митців, що стали жертвами сталінського терору у 1930-ті роки: проєкт передбачає участь хору, оркестру та акторів-читців (режисер Дмитро Тодорюк). 

Тим часом, сусіди "Київської опери" - Київський академічний театр на Подолі - як кажуть  самі актори цього театру, працює влітку в режимі нон-стоп, без перерви на літній антракт (для акторів  складають спеціальні графіки відпусток, щоб влітку не зупиняти  репертуарний процес). Серед найближчих осінніх прем'єр Театру на Подолі - вистава "Марлені" за п'єсою німецької авторки Теа Дорн, що розповість про уявну зустріч  кінозірки Марлен Дітріх та Лені Ріфеншталь, улюбленої кінорежисерки  Адольфа Гітлера (режисер - Ігор Матіїв). Також Театр на Подолі  наразі проводить перемовини стосовно нових постановок з режисерами Давідом Петросяном та Оксаною Дмітрієвою. 

Інтенсивно влітку працює і Київський національний Молодий театр. У липні там вийшла прем'єра музичної вистави для дітей та дорослих з провокативною назвою "Цап-ка-цап" за мотивами української народної казки "Коза-Дереза". 

Відразу після прем'єрного показу у кінці липня ця постановка режисера Андрія Білоуса зібрала у соцмережах оберемок емоційних відгуків глядачів та театрознавців, які побачили у давній казці драматичну  алегорію на нашу дійсність, коли агресор (у виставі це такий собі нахабний цап) виганяє з рідної хатини доброго українського Зайчика. Нову літературну версію казки створила  Ірина Малоліта, а музику написав учень  А. Білоуса - актор Ілля Чопоров. 

"Основна робота Молодого театру восени - це акторські вводи, - каже ZN.UA художній керівник Молодого театру Андрій Білоус. - У цей час  якраз і випала з репертуару за різних причин певна кількість  акторів: хтось у ЗСУ, хтось на тривалому лікарняному, а хтось перебуває за кордоном. Отже, наразі головне завдання нашого театру - відновити діючий репертуар. Але одночасно я розпочну роботу і над новою виставою "Білий кролик" за п'єсою М. Чейз. У вересні  у нас планується цікавий постапокаліптичний проєкт Театру Тіней на Мікросцені Молодого театру. Триває також робота над декількома дипломними виставами мого акторського курсу: там і "Декамерон" Бокаччо і новели Стефана Цвайга і  комедія "Уявний хворий" Мольєра. Традиційно ці вистави згодом входять у репертуар Молодого театру. В цей же час театральний режисер з Франції, поки не називатиму його імені, сам запропонував нам на волонтерських засадах поставити одну з п‘єс Міро Гаврана. Звісно, будуть  іще  деякі нові вистави, з часом я про них повідомлю". 

На запитання нашого видання, чи поповниться трупа Молодого театру у цей воєнний час новими акторами, Андрій Білоус відповів: "Необхідності в нових актора поки немає,  є питання, як завантажити роботою тих, хто у нас є. Фактично, усі актори, в тому числі і штатні, наразі працюють з разовою оплатою 500 гривень  за одну виставу, тому акторам у всіх сенсах важлива кожна зіграна ними вистава". 

Деякі актори Молодого театру нині знаходяться у лавах ЗСУ, отже  яка доля їхніх репертуарних вистав?  "Ми  намагаємося складати репертуар таким чином, щоб актори-військовослужбовці Олексій  Трітенко та  Віктор Стороженко, а вони  нині у ЗСУ, мали можливість хоча би раз у  місяць вийти на сцену, використовуючи декілька днів своєї відпустки-ротації. Ось, наприклад, вже 14 серпня, якщо нічого не завадить, обидва наших актори-воїни і вийдуть на сцену  у одній виставі  - "Однорукий" за п'єсою Мартіна Макдони", - каже художній керівник Молодого театру Андрій Білоус.

"У нас нині  триває сезон без антракту, - каже ZN.UA художній керівник Київського ТЮГУ на Липках Слава Жила. - Віддразу після послаблення бойових дій  довкола столиці, а також завдяки дозволу мерії Театр Юного Глядача поновив показ вистав для дітей міста та гостей столиці. Наразі ТЮГ регулярно грає вистави на своїй малій сцені, хоча це й непросто — багато акторок  за кордоном, то ж доводиться робити заміни, перешивати костюми, тощо. 

Наразі для малої сцени  готуємо дві прем'єрні вистави на вересень.  Це бестселер «Вождь червоношкірих» за О.Генрі від режисерки Ірини Стежки та вистава «Благословіть звірів та дітей!» за повістю американського автора Глендона Свортуата  від молодої  режисерки  Валерії Федотової.

Також є плани поновити у прокаті  нашу англомовну виставу «The city was there» та виставу «Називай мене Пітер», прем’єри яких відбулись незадовго до  повномасштабного вторгнення РФ в Україну. На великій сцені до кінця року є ідеї зіграти «Ревізора»  М. Гоголя, «Дон Кіхота» М. Сервантеса та «За двома зайцями» М. Старицького.

Театр оживає, і це не може не тішити. Як і аншлаги та щире бажання колективу працювати та бути корисними країні у драматичні часи теперішніх випробувань. 

На випадок повітряної тривоги наша адміністрація підготувала спеціальну інструкцію, яка оголошується перед кожною виставою, розроблено також маршрут до найближчих укриттів, що знаходяться в 5 хвилинах пішки від будівлі  нашого театру. 

ТЮГ-волонтерський регулярно надає безкоштовні квитки фондам, котрі займаються тимчасово переміщеними особами. Також наш театр грає  свої вистави не лише на стаціонарі, але і тішить діток, які не мають змоги приїхати в театр у центрі столиці. Нещадавно ми показали виставу-гру «Догоридригом» у лікарні ОХМАТДИТ, а найближчим часом побуваємо у  Бородянці. 

Театр тримається та виживає. Становище, звісно, не з легких, адже теперішні 60% від бюджетних асигнувань примушують економити абсолютно на всьому", - говорить Слава Жила

Київський Національний театр імені Лесі Українки, що за останні місяці здійснює помітний і доволі успішний ребрендинг, пов'язаний з процесом "українізації" свого репертуару, фрмує графік відпусток своїх працівників так, щоб можна було грати деякі постановки і так само  без значного антракту у  своє міжсезоння плавно перейти зі своїм репертуаром із серпня у вересень. Ціле літо у театрі розгортався проєкт сценічних читань «Ми з України», що об'єднав і тексти українських класиків, і зовсім нові твори молодих українських авторів. Деякі з таких читок згодом отримають повноцінне репертуарні сценічне життя. На осінь-зиму сезону 2022/2023 готують свої нові вистави режисери Кирило Кашліков, Олександр Степанцов, Дмитро Морозов. 

У режимі нон-стоп без антракту на міжсезоння працює нині і головна музична сцена країни, Національна опера України: зали заповнені вщерть у межах дозволених нині нормативів. 

"Найзатребуванішою у глядачів-слухачіа, як і раніше, залишається у нашому репертуарі українська та європейська класика - «Наталка Полтавка», «Кармен», «Севільський цирульник», «Ріголетто», «Набукко». Ці вистави постійно у нашому репертуарі, - розповідає нашому  виданню головний режисер Національної опери України Анатолій Солов'яненко. - Звісно, фінансові труднощі цієї важкої воєнної доби торкнулися і нашого театру. Проте, колектив вдячний Мінкультури за фінансування театру у частині заробітної плати, що і дало можливість відновити роботу  Національної опери Украъни. Сподіваємося, наприкінці жовтня, випустити   раніше заплановану прем‘єру нової постановки - це опера «Травіата» Дж.Верді.

До Національної опери України завжди є цікавість та увага  у великому музичному світі. Зокрема, хор  Національної опери України лише тиждень тому повернувся з фестивалю у італійській Равенні, а балетна трупа нашого театру нині завершує гастролі у Японії. На грудень поточного року заплановано великі гастролі нашого театру з постановками «Дон Кіхот» та «Кармен» у Японії. Наразі театр готує музичну програму до Дня Незалежності України. Концерт відбудеться, безпосередньо, 24 серпня. Програму цього концерту вже найближчим часом буде оголошено на офіційному сайті  нашого театру».

Поділитися
Дивіться спецтему:
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі